Åtta av tio remissyttranden kritiska mot flygskatt

 
En stor majoritet av remissyttrandena som lämnats till regeringen är starkt kritiska till förslaget om en ny svensk flygskatt. Myndigheter, regioner, kommuner och näringslivet avfärdar skattens klimatnytta och varnar för stora negativa effekter för samhällsekonomin.

När remisstiden för utredningsförslaget om en svensk flygskatt löpte ut den 1 mars hade 197 yttranden lämnats in. Svenskt Flygs genomgång visar att 126 av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är negativa, däribland remissvaren från tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret och Ekonomistyrningsverket. Framför allt kritiseras flygskattens ringa klimateffekt, något Svenskt Flyg framhållit sedan utredningen tillsattes.

– Flygskatt saknar helt klimatnytta, remissyttrandena visar att det är uppenbart för alla som läser förslaget. Om regeringen menar allvar med ambitionerna om ett hållbart flyg är det dags att prioritera insatser för mer biobränsle, ny teknik och internationella styrmedel. Det är verkligt effektiva sätt att minska flygets klimatpåverkan, säger Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg.

Skarp kritik riktas också mot de negativa konsekvenser som flygskatten väntas få. Drygt åtta av tio negativa yttranden, exempelvis från Tillväxtverket och Tillväxtanalys, framhåller att tillgängligheten riskerar att försämras och att den lokala utvecklingskraften hotas på många håll. Hårdast drabbas de delar av Sverige där flyget är det enda realistiska alternativet för att nå andra delar av landet, och resten av världen. Yttranden från såväl glesbygd som städer, och från norr till söder, varnar för flygskattens konsekvenser för utvecklingskraften.

– Färre jobb, sämre tillgänglighet och svagare konkurrenskraft utanför storstäderna är ett högt pris att betala för en åtgärd som inte har någon klimateffekt. Samtidigt vet vi att rätt insatser för att minska utsläppen kan ta tillvara flygets nyttor och bidra till att stärka det svenska näringslivet, säger Anna Wilson.

Svenskt Flygs ambition är att flyget ska bidra till de offensiva svenska miljö- och klimatmålen. Det fordrar insatser som effektivt minskar de klimatpåverkande utsläppen, och samtidigt tillvaratar flygets nyttor.

– Business as usual är inget alternativ. Genom samarbete kan Sverige ta ledartröjan för ett hållbart flyg globalt, och på så sätt möta klimatutmaningen, säger Anna Wilson.

Hela Svenskt Flygs remissammanställning går att läsa här.


Dela
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone