Kronologi över svenskt flygs historia

  • 1806

    Den 7 september görs den första bemannade flygningen i Sverige. Belgaren Étienne-Gaspard Robert (alias Professor Robertson) genomför en kort ballonguppstigningen från Humlegården i Stockholm.

  • 1897

    Salomon August Andrée, Knut Frænkel och Nils Strindberg lämnar Spetsbergen på polarexpedition med ballongen Örnen. En resa som kostar de tre livet.

  • 1909

    Den 29 juli genomförs den första motorflygningen i Sverige. Fransmannen Georges Legagneux flyger en Farman-Voisin över Ladugårdsgärde i Stockholm.

  • 1910

    Carl Cederström blir förste svensk att ta flygcertifikat. Han har utbildats i Frankrike. Under hösten arrangeras i Stockholm en flygvecka med uppvisningar av bland annat Cederström.

  • 1912

    Den 3 februari görs den första militära flygningen i Sverige av löjtnant Olle Dahlbeck, i Stockholm. Planet, en Nyrop-Blériot, är en gåva till Marinen av en bryggare vid namn Neumüller.

    Arméns första flygförband, Kungliga Fälttelegrafkårens flygskola, etableras på Axvall i Västergötland. Armén har två flygplan, en Nieuport och en Breguet.

  • 1914

    Flygpionjären Enoch Thulin etablerar en flygindustri i Landskrona. Fabriken tillverkar kopior av franska plan samt egna konstruktioner och motorer.

  • 1919

    Sveriges första regelrätta flygbolag bildas – Svenska Lufttrafik AB, SLA. Flygtrafik inleds 1920. SLA deltar det året i bildandet av IATA, International Air Traffic Association.

  • 1920

    Sveriges första kvinnliga pilot, Elsa Andersson, tar aviatördiplom.

    P O Flygkompani flyger reguljärt på Sveriges första inrikeslinje – från Porjus till Suorva, där ett kraftverksbygge pågår. Det är på sin tid världens nordligaste flyglinje.

  • 1923

    Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg, ILUG, äger rum.

    Malmö-Bulltofta flygplats öppnas, invigningen sker 1924.

    Göteborg-Torslanda flygplats invigs.

  • 1924

    Aktiebolaget Aerotransport, ABA, bildas av bröderna Carl och Adrian Florman. Den 2 juni genomför ABA sin första reguljära flygning, Stockholm-Helsingfors med sjöflygplanet Junkers F 13.

  • 1925

    AB Flygindustri i Limhamn bildas för montering av tyska Junkers-flygplan.

    ABA sätter Junkers G 23, världens första tremotoriga helmetallflygplan, i trafik.

  • 1926

    Den 1 juli bildas Flygvapnet, som egen försvarsgren. Flygvapnet består av fyra flygkårer (senare flottiljer), en flygskola och verkstäder.

  • 1927

    För att popularisera flyget startar ABA turnéer med rundflygningarna. Enbart under första säsongen tar sig 8 000 personer på 140 platser i Sverige en flygtur.

  • 1928

    ABA gör en serie nattpostflygningar Stockholm-London-Hamburg-Amsterdam. Ombord på planet, en Junkers F 13 inredd till världens första flygande postkupé, arbetar en postiljon med postsortering.

  • 1929

    Första flygkåren, senare flygflottiljen F 1, etableras i Västerås.

    Gösta Andrée flyger med ett enmotorigt biplan från Sverige till Kapstaden.

  • 1930

    Nohab Flygmotorfabrik AB bildas i Trollhättan, embryot till Volvo Aero.

    AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, ASJA, grundas i Linköping och blir 1939 en del av Saab. Första egna konstruktion, ett enmotorigt plan kallat Viking, lyfter 1931.

  • 1931

    Kurt Björkvall gör med ett enmotorigt plan första flygningen nonstop mellan Stockholm och London.

    Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm, ILIS, äger rum på Lindarängen. Ännu en hålls 1936.

  • 1932

    ABA tar tremotoriga Junkers Ju 52 i tjänst.

  • 1933

    Första inrikeslinje från Stockholm, till Gotland, öppnas som säsongstrafik av ABA med sjöflygplan.

  • 1934

    Norrköpings flygplats Kungsängen öppnas.

  • 1935

    Det största flygplanet i Sverige dittills, en fyrmotorig Fokker F.XXII levereras till ABA. Det har 22 passagerarplatser och döps till Lappland.

    Jönköping får flygfält vid Rocksjön.

    Flygföretaget Svensk Flygtjänst, senare Swedair, bildas.

  • 1936

    Stockholm får landflygplats då Bromma invigs och blir Europas första flygplats med permanentbelagda banor.

    Kungliga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen blir luftfartsmyndighet.

  • 1937

    Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, bildas av svenska industriföretag, bland annat Bofors och Nohab. Fabrik med flygfält anläggs i Trollhättan.

    Douglas DC-3 för 21 passagerare levereras till ABA, en revolution i trafikflygets utveckling.

  • 1939

    Krig bryter ut i Europa. Flygvapnets styrka är 33 jaktplan och 57 bombplan.

  • 1940

    Saabs första egna konstruktion, lätta bombplanet B 17, flyger för första gången den 18 maj.

    Flygtekniska Försöksanstalten, FFA, etableras i Ulvsunda, intill Stockholm-Bromma flygplats.

  • 1941

    Svenska Flygmotor – i dag Volvo Aero – bildas i Trollhättan genom att Volvo köper Nohabs flygmotortillverkning.

  • 1942

    Den 19 juni gör tvåmotoriga bombplanen Saab 18 första flygningen.

    Den 20 september flyger jaktplanet J 22 för första gången. Planet produceras på Bromma av svenska försvarsmakten, i brist på utländskt materiel.

  • 1943

    Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Sila, bildas av svenska industriföretag. Sila blir senare flygbolaget SAS svenska moderbolag.

    Den 30 juli genomför jaktplanet Saab J 21 första provflygningen.

    ABA:s kurirflygplan, DC-3:orna Gladan och Gripen, skjuts ner av tyskt flyg i augusti respektive oktober.

  • 1944

    Den första permanenta inrikesflyglinjen i Sverige öppnas av ABA: Luleå-Sundsvall-Stockholm-Göteborg-Malmö.

  • 1945

    Den 27–29 juni företar Sila en provflygning till New York med en ombyggd “Flygande Fästning”.

    Civilflyget får sin egen myndighet, Kungliga Luftfartsstyrelsen, som sorterar under Kungliga Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.

    Den 20 november gör allmänflygplanet Saab 91 Safir sin första provtur.

  • 1946

    Riksdagen beslutar att Sveriges framtida storflygplats ska placeras vid Halmsjön, fyra mil norr om Stockholm. Platsen för dagens Stockholm Arlanda Airport.

    De första egentliga långdistansflygplanen, Douglas DC-4, levereras till ABA och Sila.

    ABA:s första 22 flygvärdinnor börjar tjänstgöra.

    Flygvapnet går in i jetåldern med brittiska jaktplanet de Havilland Vampire, J 28.

    Den 1 augusti bildas konsortiet Scandinavian Airlines System, av danska flygbolaget DDL, norska DNL och svenska Sila. Flygbolaget ska samordna skandinavisk interkontinental flygtrafik. I september inviger SAS sin första linje, från Skandinavien till New York.

    Den 16 november lyfter det första svenskbyggda trafikflygplanet, Saab 90 Scandia. Endast 19 flygplan produceras, varav åtta för SAS.

  • 1947

    Den första helikoptern i Sverige, en Bell 47, börjar användas av Ostermans Aero. Den 10 mars flyger det första svensktillverkade ”reaplanet”, Saab 21R – en jetdriven version av J 21.

    Affärsdrivande verket Luftfartsverket, LFV, bildas.

    Svenskt flygs första katastrofer inträffar. Den 26 oktober kolliderar ABA:s DC-4 Sunnan med ett berg i Grekland varvid 44 personer omkommer. Den 18 november kolliderar T-Flygs Bristol Freighter med ett berg i Italien och 21 personer omkommer.

  • 1948

    Skandinaviska flygbolagen DDL, DNL och ABA inleder under SAS varumärke samarbete på europalinjerna. I maj får SAS sitt första flygplan med tryckkabin, Douglas DC-6.

    Den 4 juli kolliderar SAS första Douglas DC-6 Agnar Viking med ett brittiskt transportplan utanför London och 39 personer omkommer.

    Första flygningen med Saab J 29 Tunnan genomförs den 1 september.

  • 1950

    Flygbolaget Airtaco bildas. Det är specialiserat på tidningsflyg och blir 1957 kärnan i inrikesflygbolaget Linjeflyg.

  • 1951

    SAS interkontinentala och europeiska verksamhet förenas i samma konsortium och moderbolagens trafikoperativa verksamhet upphör.

    Transair Sweden AB bildas. Det blir Sveriges första större charterflygbolag.

  • 1952

    Den 21 januari lyfter Saabs provflygplan typ 210 för första gången. Det är ett plan med vingarna i dubbeldelta och är mindre prototyp till framtida Saab 35 Draken.

    Den 13 juni skjuter sovjetiskt jaktflyg ned Flygvapnets DC-3 Hugin över Östersjön. Planet, med åtta mans besättning, används för signalspaning. Tre dagar senare skjuter Sovjetunionen ned en svensk flygbåt av typ Catalina, som är på spaning efter DC-3:an. Catalinans besättning räddas.

    Attack- och jaktflygplanet Saab 32 Lansen premiärflyger den 3 november. Året efter blir Lansen första svenska flygplan att “spränga ljudvallen”.

  • 1954

    Första landningen görs på Halmsjöbanan, platsen för Sveriges nya storflygplats. Banan är usel och döms ut av piloterna.

    SAS öppnar flyglinjen Köpenhamn-Los Angeles. Som första flygbolag utnyttjar SAS storcirkelrutten över Arktis.

  • 1955

    Den 25 oktober flyger Saab J 35 Draken för första gången. Draken exporteras senare till Danmark, Finland och Österrike.

  • 1956

    Kortdistansflygplanet Convair Metropolitan och långdistansflygplanet Douglas DC-7C levereras till SAS.

  • 1957

    SAS startar flyglinjen Köpenhamn-Anchorage-Tokyo med sträckning över Nordpolen. Restid 29 timmar, tidsbesparing 20 timmar jämfört med linjesträckningen via södra Asien.

    Inrikesflygbolaget Linjeflyg inleder sin verksamhet.

  • 1958

    Leverans av Flygvapnets och Marinens första helikoptrar, Vertol 44 “Bananen”.

  • 1959

    Den 13 april levereras det första passagerarjetplanet, Sud-Aviation Caravelle, till SAS.

    Den 14 december invigs nuvarande Bana 1 på Stockholm-Arlanda, premiärplan SAS Caravelle.

  • 1960

    SAS drabbas den 19 januari av katastrof då en Caravelle havererar utanför Ankara och 42 personer omkommer.

    SAS tar långdistansjetplanet Douglas DC-8 i trafik.

    Nya flygplatser för linjetrafik invigs: Kristianstad-Everöd och Jönköping-Axamo. Flygflottiljen i Ängelholm öppnas för inrikesflyg.

  • 1961

    Malmö Flygindustri MFI-9 Junior provflygs. Senare tillverkas typen även i Tyskland.

    Nya flygplatser invigs: Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå.

  • 1962

    Den 1 april invigs Stockholm-Arlanda flygplats. Stockholms utrikes reguljärflyg flyttas hit från Bromma.

  • 1963

    Skolflygplanet Saab 105, Sk 60, flyger för första gången. Det exporteras senare till Österrike.

  • 1964

    Den 20 november omkommer 31 personer och tolv överlever då Linjeflygs Convair Metropolitan havererar i Ängelholm.

  • 1965

    Flygvapnets första transportplan Lockheed Hercules levereras.

  • 1967

    Den 13 januari havererar SAS DC-8 Sverre Viking i havet utanför Los Angeles. 15 personer omkommer medan 30 överlever.

    Den 8 februari flyger Saab 37 Viggen för första gången.

    SAS tar McDonnell Douglas DC-9 i trafik. Flygplanstypen tjänar bolaget ända till 2002.

  • 1969

    Det lätta flygplanet MFI-15 premiärflyger på Bulltofta. Omkring 150 flygplan byggs, bland annat som Saab Safari och Saab Supporter. Senare tillverkas över 350 plan i Pakistan.

  • 1971

    SAS första Boeing 747 ”Jumbo Jet” levereras.

    SAS öppnar “Trans Siberian Express” Köpenhamn-Moskva-Tokyo.

    Nya trafikflygplatser öppnas i Gällivare och Gävle.

  • 1972

    Den 15 september sker första flygplanskapningen i Sverige. SAS Douglas DC-9 kapas efter start från Göteborg och tvingas först till Malmö, därefter Madrid.

    Den 1 december invigs Malmö-Sturup flygplats, som ersätter Bulltofta.

  • 1973

    Linjeflyg börjar flyga jet inrikes från Bromma med Fokker Fellowship.

    SAS sätter ännu en “wide-body” i trafik, McDonnell Douglas DC-10.

  • 1975

    Flygplatsen Växjö-Kronoberg öppnas.

  • 1976

    Stockholm-Arlanda får en permanent utrikesterminal, dagens Terminal 5.

  • 1977

    Den 15 januari havererar flygbolaget Skylines Vickers Viscount under inflygning till Bromma, varvid 22 personer omkommer.

    Göteborg-Landvetter flygplats invigs den 1 oktober och ersätter då Torslanda.

  • 1978

    Den dittills största lågprisflygsatsningen genomförs i Sverige. Linjeflyg och SAS introducerar “röda avgångar” och så kallade 100-kronorsbiljetter.

  • 1980

    SAS sätter sin första – och enda – ”bredbukiga” kortdistanstyp, Airbus A300, i trafik.

  • 1983

    Regionalflygplanet Saab-Fairchild SF-340 gör sin första flygning den 25 januari. 459 plan tillverkas.

    Linjeflygs trafik i Stockholm flyttar från Bromma till Arlanda och en ny inrikesterminal.

  • 1986

    Flygbolaget Swedair flyger för första gången i Sverige med en helt kvinnlig besättning.

  • 1988

    I ett första steg avregleras luftfarten i Skandinavien, på sekundära destinationer.

    Den 9 december gör JAS 39 Gripen sin första flygning.

  • 1989

    Holmstroem Airs Beech 99 havererar i Oskarshamn varvid 16 personer omkommer.

  • 1991

    Transwede öppnar som första ”oberoende” flygbolag reguljär utrikestrafik, Stockholm-London.

    SAS DC-9-81 Dana Viking havererar i Gottröra. De 130 ombord överlever, några dock med skador.

  • 1992

    Svenskt inrikesflyg avregleras. Bromma börjar trafikeras med tungt jetflyg av Malmö Aviation.

    Regionalflygplanet Saab 2000 flyger för första gången den 26 mars.

  • 1997

    SAS bildar tillsammans med Lufthansa, Air Canada, United Airlines och Thai Airways Star Alliance.

    Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair börjar trafikera Sverige.

    Karlstads gamla flygplats ersätts av en ny.

  • 1999

    Arlanda Express, tågförbindelsen mellan Stockholm och Arlanda, invigs.

    Sydafrika köper 28 stycken JAS 39 Gripen.

  • 2000

    Gotlandsflyg, ett “flygbolag utan flygplan”, bildas av företagare på Gotland. Första bolaget i sammanhållande bolaget Sverigeflyg.

    SAS beställer lång- och medeldistansflygplan av Airbus.

    Stationsbyggnaderna på Bromma förklaras av regeringen som statligt byggnadsminne.

  • 2001

    Den 8 oktober drabbas SAS av sin svåraste olycka då DC-9-87 Lage Viking havererar på Milano-Linate och sammanlagt 118 personer omkommer.

  • 2002

    Nytt flygtrafikledningstorn samt Bana 3 invigs på Arlanda. Den senare i bruk först 2003.

  • 2003

    Ungern och Tjeckien hyr 14 stycken JAS 39 Gripen vardera av Sverige.

  • 2006

    SAS genomför sina första så kallade gröna inflygningar.

    Sveriges förste astronaut, Christer Fuglesang, besöker med rymdfärjan Discovery den internationella rymdstationen ISS.

  • 2008

    Thailand köper sex JAS 39 Gripen och två Saab 340 AEW.