Kronologi över svenskt flygs historia
- 1806
- 1897
- 1909
- 1910
- 1912
- 1914
- 1919
- 1920
- 1923
- 1924
- 1925
- 1926
- 1927
- 1928
- 1929
- 1930
- 1931
- 1932
- 1933
- 1934
- 1935
- 1936
- 1937
- 1939
- 1940
- 1941
- 1942
- 1943
- 1944
- 1945
- 1946
- 1947
- 1948
- 1950
- 1951
- 1952
- 1954
- 1955
- 1956
- 1957
- 1958
- 1959
- 1960
- 1961
- 1962
- 1963
- 1964
- 1965
- 1967
- 1969
- 1971
- 1972
- 1973
- 1975
- 1976
- 1977
- 1978
- 1980
- 1983
- 1986
- 1988
- 1989
- 1991
- 1992
- 1997
- 1999
- 2000
- 2001
- 2002
- 2003
- 2006
- 2008
-
1806
Den 7 september görs den första bemannade flygningen i Sverige. Belgaren Étienne-Gaspard Robert (alias Professor Robertson) genomför en kort ballonguppstigningen från Humlegården i Stockholm.
-
1897
Salomon August Andrée, Knut Frænkel och Nils Strindberg lämnar Spetsbergen på polarexpedition med ballongen Örnen. En resa som kostar de tre livet.
-
1909
Den 29 juli genomförs den första motorflygningen i Sverige. Fransmannen Georges Legagneux flyger en Farman-Voisin över Ladugårdsgärde i Stockholm.
-
1910
Carl Cederström blir förste svensk att ta flygcertifikat. Han har utbildats i Frankrike. Under hösten arrangeras i Stockholm en flygvecka med uppvisningar av bland annat Cederström.
-
1912
Den 3 februari görs den första militära flygningen i Sverige av löjtnant Olle Dahlbeck, i Stockholm. Planet, en Nyrop-Blériot, är en gåva till Marinen av en bryggare vid namn Neumüller.
Arméns första flygförband, Kungliga Fälttelegrafkårens flygskola, etableras på Axvall i Västergötland. Armén har två flygplan, en Nieuport och en Breguet. -
1914
Flygpionjären Enoch Thulin etablerar en flygindustri i Landskrona. Fabriken tillverkar kopior av franska plan samt egna konstruktioner och motorer.
-
1919
Sveriges första regelrätta flygbolag bildas – Svenska Lufttrafik AB, SLA. Flygtrafik inleds 1920. SLA deltar det året i bildandet av IATA, International Air Traffic Association.
-
1920
Sveriges första kvinnliga pilot, Elsa Andersson, tar aviatördiplom.
P O Flygkompani flyger reguljärt på Sveriges första inrikeslinje – från Porjus till Suorva, där ett kraftverksbygge pågår. Det är på sin tid världens nordligaste flyglinje. -
1923
Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg, ILUG, äger rum.
Malmö-Bulltofta flygplats öppnas, invigningen sker 1924.
Göteborg-Torslanda flygplats invigs. -
1924
Aktiebolaget Aerotransport, ABA, bildas av bröderna Carl och Adrian Florman. Den 2 juni genomför ABA sin första reguljära flygning, Stockholm-Helsingfors med sjöflygplanet Junkers F 13.
-
1925
AB Flygindustri i Limhamn bildas för montering av tyska Junkers-flygplan.
ABA sätter Junkers G 23, världens första tremotoriga helmetallflygplan, i trafik. -
1926
Den 1 juli bildas Flygvapnet, som egen försvarsgren. Flygvapnet består av fyra flygkårer (senare flottiljer), en flygskola och verkstäder.
-
1927
För att popularisera flyget startar ABA turnéer med rundflygningarna. Enbart under första säsongen tar sig 8 000 personer på 140 platser i Sverige en flygtur.
-
1928
ABA gör en serie nattpostflygningar Stockholm-London-Hamburg-Amsterdam. Ombord på planet, en Junkers F 13 inredd till världens första flygande postkupé, arbetar en postiljon med postsortering.
-
1929
Första flygkåren, senare flygflottiljen F 1, etableras i Västerås.
Gösta Andrée flyger med ett enmotorigt biplan från Sverige till Kapstaden. -
1930
Nohab Flygmotorfabrik AB bildas i Trollhättan, embryot till Volvo Aero.
AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, ASJA, grundas i Linköping och blir 1939 en del av Saab. Första egna konstruktion, ett enmotorigt plan kallat Viking, lyfter 1931. -
1931
Kurt Björkvall gör med ett enmotorigt plan första flygningen nonstop mellan Stockholm och London.
Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm, ILIS, äger rum på Lindarängen. Ännu en hålls 1936. -
1932
ABA tar tremotoriga Junkers Ju 52 i tjänst.
-
1933
Första inrikeslinje från Stockholm, till Gotland, öppnas som säsongstrafik av ABA med sjöflygplan.
-
1934
Norrköpings flygplats Kungsängen öppnas.
-
1935
Det största flygplanet i Sverige dittills, en fyrmotorig Fokker F.XXII levereras till ABA. Det har 22 passagerarplatser och döps till Lappland.
Jönköping får flygfält vid Rocksjön.
Flygföretaget Svensk Flygtjänst, senare Swedair, bildas. -
1936
Stockholm får landflygplats då Bromma invigs och blir Europas första flygplats med permanentbelagda banor.
Kungliga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen blir luftfartsmyndighet. -
1937
Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, bildas av svenska industriföretag, bland annat Bofors och Nohab. Fabrik med flygfält anläggs i Trollhättan.
Douglas DC-3 för 21 passagerare levereras till ABA, en revolution i trafikflygets utveckling. -
1939
Krig bryter ut i Europa. Flygvapnets styrka är 33 jaktplan och 57 bombplan.
-
1940
Saabs första egna konstruktion, lätta bombplanet B 17, flyger för första gången den 18 maj.
Flygtekniska Försöksanstalten, FFA, etableras i Ulvsunda, intill Stockholm-Bromma flygplats. -
1941
Svenska Flygmotor – i dag Volvo Aero – bildas i Trollhättan genom att Volvo köper Nohabs flygmotortillverkning.
-
1942
Den 19 juni gör tvåmotoriga bombplanen Saab 18 första flygningen.
Den 20 september flyger jaktplanet J 22 för första gången. Planet produceras på Bromma av svenska försvarsmakten, i brist på utländskt materiel. -
1943
Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Sila, bildas av svenska industriföretag. Sila blir senare flygbolaget SAS svenska moderbolag.
Den 30 juli genomför jaktplanet Saab J 21 första provflygningen.
ABA:s kurirflygplan, DC-3:orna Gladan och Gripen, skjuts ner av tyskt flyg i augusti respektive oktober. -
1944
Den första permanenta inrikesflyglinjen i Sverige öppnas av ABA: Luleå-Sundsvall-Stockholm-Göteborg-Malmö.
-
1945
Den 27–29 juni företar Sila en provflygning till New York med en ombyggd “Flygande Fästning”.
Civilflyget får sin egen myndighet, Kungliga Luftfartsstyrelsen, som sorterar under Kungliga Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.
Den 20 november gör allmänflygplanet Saab 91 Safir sin första provtur. -
1946
Riksdagen beslutar att Sveriges framtida storflygplats ska placeras vid Halmsjön, fyra mil norr om Stockholm. Platsen för dagens Stockholm Arlanda Airport.
De första egentliga långdistansflygplanen, Douglas DC-4, levereras till ABA och Sila.
ABA:s första 22 flygvärdinnor börjar tjänstgöra.
Flygvapnet går in i jetåldern med brittiska jaktplanet de Havilland Vampire, J 28.
Den 1 augusti bildas konsortiet Scandinavian Airlines System, av danska flygbolaget DDL, norska DNL och svenska Sila. Flygbolaget ska samordna skandinavisk interkontinental flygtrafik. I september inviger SAS sin första linje, från Skandinavien till New York.
Den 16 november lyfter det första svenskbyggda trafikflygplanet, Saab 90 Scandia. Endast 19 flygplan produceras, varav åtta för SAS. -
1947
Den första helikoptern i Sverige, en Bell 47, börjar användas av Ostermans Aero. Den 10 mars flyger det första svensktillverkade ”reaplanet”, Saab 21R – en jetdriven version av J 21.
Affärsdrivande verket Luftfartsverket, LFV, bildas.
Svenskt flygs första katastrofer inträffar. Den 26 oktober kolliderar ABA:s DC-4 Sunnan med ett berg i Grekland varvid 44 personer omkommer. Den 18 november kolliderar T-Flygs Bristol Freighter med ett berg i Italien och 21 personer omkommer. -
1948
Skandinaviska flygbolagen DDL, DNL och ABA inleder under SAS varumärke samarbete på europalinjerna. I maj får SAS sitt första flygplan med tryckkabin, Douglas DC-6.
Den 4 juli kolliderar SAS första Douglas DC-6 Agnar Viking med ett brittiskt transportplan utanför London och 39 personer omkommer.
Första flygningen med Saab J 29 Tunnan genomförs den 1 september. -
1950
Flygbolaget Airtaco bildas. Det är specialiserat på tidningsflyg och blir 1957 kärnan i inrikesflygbolaget Linjeflyg.
-
1951
SAS interkontinentala och europeiska verksamhet förenas i samma konsortium och moderbolagens trafikoperativa verksamhet upphör.
Transair Sweden AB bildas. Det blir Sveriges första större charterflygbolag. -
1952
Den 21 januari lyfter Saabs provflygplan typ 210 för första gången. Det är ett plan med vingarna i dubbeldelta och är mindre prototyp till framtida Saab 35 Draken.
Den 13 juni skjuter sovjetiskt jaktflyg ned Flygvapnets DC-3 Hugin över Östersjön. Planet, med åtta mans besättning, används för signalspaning. Tre dagar senare skjuter Sovjetunionen ned en svensk flygbåt av typ Catalina, som är på spaning efter DC-3:an. Catalinans besättning räddas.
Attack- och jaktflygplanet Saab 32 Lansen premiärflyger den 3 november. Året efter blir Lansen första svenska flygplan att “spränga ljudvallen”. -
1954
Första landningen görs på Halmsjöbanan, platsen för Sveriges nya storflygplats. Banan är usel och döms ut av piloterna.
SAS öppnar flyglinjen Köpenhamn-Los Angeles. Som första flygbolag utnyttjar SAS storcirkelrutten över Arktis. -
1955
Den 25 oktober flyger Saab J 35 Draken för första gången. Draken exporteras senare till Danmark, Finland och Österrike.
-
1956
Kortdistansflygplanet Convair Metropolitan och långdistansflygplanet Douglas DC-7C levereras till SAS.
-
1957
SAS startar flyglinjen Köpenhamn-Anchorage-Tokyo med sträckning över Nordpolen. Restid 29 timmar, tidsbesparing 20 timmar jämfört med linjesträckningen via södra Asien.
Inrikesflygbolaget Linjeflyg inleder sin verksamhet. -
1958
Leverans av Flygvapnets och Marinens första helikoptrar, Vertol 44 “Bananen”.
-
1959
Den 13 april levereras det första passagerarjetplanet, Sud-Aviation Caravelle, till SAS.
Den 14 december invigs nuvarande Bana 1 på Stockholm-Arlanda, premiärplan SAS Caravelle. -
1960
SAS drabbas den 19 januari av katastrof då en Caravelle havererar utanför Ankara och 42 personer omkommer.
SAS tar långdistansjetplanet Douglas DC-8 i trafik.
Nya flygplatser för linjetrafik invigs: Kristianstad-Everöd och Jönköping-Axamo. Flygflottiljen i Ängelholm öppnas för inrikesflyg. -
1961
Malmö Flygindustri MFI-9 Junior provflygs. Senare tillverkas typen även i Tyskland.
Nya flygplatser invigs: Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. -
1962
Den 1 april invigs Stockholm-Arlanda flygplats. Stockholms utrikes reguljärflyg flyttas hit från Bromma.
-
1963
Skolflygplanet Saab 105, Sk 60, flyger för första gången. Det exporteras senare till Österrike.
-
1964
Den 20 november omkommer 31 personer och tolv överlever då Linjeflygs Convair Metropolitan havererar i Ängelholm.
-
1965
Flygvapnets första transportplan Lockheed Hercules levereras.
-
1967
Den 13 januari havererar SAS DC-8 Sverre Viking i havet utanför Los Angeles. 15 personer omkommer medan 30 överlever.
Den 8 februari flyger Saab 37 Viggen för första gången.
SAS tar McDonnell Douglas DC-9 i trafik. Flygplanstypen tjänar bolaget ända till 2002. -
1969
Det lätta flygplanet MFI-15 premiärflyger på Bulltofta. Omkring 150 flygplan byggs, bland annat som Saab Safari och Saab Supporter. Senare tillverkas över 350 plan i Pakistan.
-
1971
SAS första Boeing 747 ”Jumbo Jet” levereras.
SAS öppnar “Trans Siberian Express” Köpenhamn-Moskva-Tokyo.
Nya trafikflygplatser öppnas i Gällivare och Gävle. -
1972
Den 15 september sker första flygplanskapningen i Sverige. SAS Douglas DC-9 kapas efter start från Göteborg och tvingas först till Malmö, därefter Madrid.
Den 1 december invigs Malmö-Sturup flygplats, som ersätter Bulltofta. -
1973
Linjeflyg börjar flyga jet inrikes från Bromma med Fokker Fellowship.
SAS sätter ännu en “wide-body” i trafik, McDonnell Douglas DC-10. -
1975
Flygplatsen Växjö-Kronoberg öppnas.
-
1976
Stockholm-Arlanda får en permanent utrikesterminal, dagens Terminal 5.
-
1977
Den 15 januari havererar flygbolaget Skylines Vickers Viscount under inflygning till Bromma, varvid 22 personer omkommer.
Göteborg-Landvetter flygplats invigs den 1 oktober och ersätter då Torslanda. -
1978
Den dittills största lågprisflygsatsningen genomförs i Sverige. Linjeflyg och SAS introducerar “röda avgångar” och så kallade 100-kronorsbiljetter.
-
1980
SAS sätter sin första – och enda – ”bredbukiga” kortdistanstyp, Airbus A300, i trafik.
-
1983
Regionalflygplanet Saab-Fairchild SF-340 gör sin första flygning den 25 januari. 459 plan tillverkas.
Linjeflygs trafik i Stockholm flyttar från Bromma till Arlanda och en ny inrikesterminal. -
1986
Flygbolaget Swedair flyger för första gången i Sverige med en helt kvinnlig besättning.
-
1988
I ett första steg avregleras luftfarten i Skandinavien, på sekundära destinationer.
Den 9 december gör JAS 39 Gripen sin första flygning. -
1989
Holmstroem Airs Beech 99 havererar i Oskarshamn varvid 16 personer omkommer.
-
1991
Transwede öppnar som första ”oberoende” flygbolag reguljär utrikestrafik, Stockholm-London.
SAS DC-9-81 Dana Viking havererar i Gottröra. De 130 ombord överlever, några dock med skador. -
1992
Svenskt inrikesflyg avregleras. Bromma börjar trafikeras med tungt jetflyg av Malmö Aviation.
Regionalflygplanet Saab 2000 flyger för första gången den 26 mars. -
1997
SAS bildar tillsammans med Lufthansa, Air Canada, United Airlines och Thai Airways Star Alliance.
Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair börjar trafikera Sverige.
Karlstads gamla flygplats ersätts av en ny. -
1999
Arlanda Express, tågförbindelsen mellan Stockholm och Arlanda, invigs.
Sydafrika köper 28 stycken JAS 39 Gripen. -
2000
Gotlandsflyg, ett “flygbolag utan flygplan”, bildas av företagare på Gotland. Första bolaget i sammanhållande bolaget Sverigeflyg.
SAS beställer lång- och medeldistansflygplan av Airbus.
Stationsbyggnaderna på Bromma förklaras av regeringen som statligt byggnadsminne. -
2001
Den 8 oktober drabbas SAS av sin svåraste olycka då DC-9-87 Lage Viking havererar på Milano-Linate och sammanlagt 118 personer omkommer.
-
2002
Nytt flygtrafikledningstorn samt Bana 3 invigs på Arlanda. Den senare i bruk först 2003.
-
2003
Ungern och Tjeckien hyr 14 stycken JAS 39 Gripen vardera av Sverige.
-
2006
SAS genomför sina första så kallade gröna inflygningar.
Sveriges förste astronaut, Christer Fuglesang, besöker med rymdfärjan Discovery den internationella rymdstationen ISS. -
2008
Thailand köper sex JAS 39 Gripen och två Saab 340 AEW.